Marknadsföra sig – den vanliga och den mindre vanliga metoden

Marknadsföra sig – den vanliga och den mindre vanliga metoden

Oavsett vilken typ av företagande man startar; en e-butik för smink, en stylistfirma på freelance eller något helt annat så är det viktigt att marknadsföra och sälja sig själv. Ja, faktiskt, man behöver sälja sig själv. Det låter hårt men det är som den gamla klyschan säger att syns man inte så finns man inte – och hur ska man då nå ut till några kunder och göra affärer?

Oavsett om det handlar om att marknadsföra sig on- eller offline så måste man slå på stora trumman för sin egen verksamhet.

Kanske man är designer på ett eller annat vis, och då kan man behöva sälja in sig till olika firmor. Man kanske vänder sig till ett företag som säljer kläder eller inredningsprodukter och får in en fot där. Det är bara fantasin som sätter gränser men ska man lyckas med sitt företagande måste man marknadsföra sig och sälja in sig hos kunder och uppdragsgivare. Punkt.

Vikten av att synas och höras som företagare

Vi lever i en narcissistisk kultur där ALLA vill synas och höras. I en sådan kultur är det svårt att hävda sig själv som nystartad företagare. Då kan man behöva ta till lite udda knep för att omgivningen ska få upp ögonen. Marknadsföring är laglöst land, eller nej, så är det väl inte kanske, men i en narcissistisk värld är som sagt inga knep förbjudna. Ett tips är att skriva debattartiklar för att skapa uppmärksamhet kring sig själv. Använder man den här metoden ska man vara så diskret som möjligt med sitt verkliga syfte, kanske bara lite snyggt skriva företagsnamnet under sin signatur på slutet t.ex.

Satsa på rätt häst

En mindre kontroversiell metod är att anlita säljare som marknadsför det egna företaget. En säljare är faktiskt företagets viktigaste person men ofta är det här ett företag i ekonomiskt obestånd snålar in först. Det är ett stort misstag. När det gäller företagande måste man ibland ta risker för att vinna. Det innebär att man kan behöva lägga sina sista kronor på att anlita en driven säljare som kan vara draghäst. Det gäller så att säga att satsa på rätt häst när det gäller marknadsföringen av det egna företagandet. En skicklig säljare är värd sin vikt i guld och ska ha bra betalt för sitt arbete – och ibland kan det vara den satsning som är den klokaste för att få fart på ett nystartat företag. Ofta jobbar en säljare mot provision vilket innebär att säljer inte vederbörande någonting så tjänar vederbörande ingenting, och man tar som företagare ingen risk när man anlitar en säljare mot provision. Man behöver således inte ta ett lån hos Freedomfinance för att betala personen. En skicklig säljare vill inte ha en fast lön eller en timlön. Man bör vara medveten om att det är lika lätt att hitta skickliga säljare som att hitta en nål i en höstack men skam den som ger sig.